Accu

Overzicht accu assortiment

1201 accu

Veldia EL accu

Veldia LL accu

Frame accu

Bidon accu

 

Beschrijving

1201 accu

Veldia Extended Life accu
3 jaar garantie

Veldia Long Life accu
5 jaar garantie

Frame accu

Bidon

Capaciteit

400 Wh (11Ah)
575 Wh (16Ah)

374 Wh (10,4 Ah)
562 Wh (15,6 Ah)
634 Wh (17,5 Ah)

522 Wh (14,5 Ah)
627 Wh (17,4 Ah)
756 Wh (21 Ah)

400 Wh (11Ah)
575 Wh (16Ah)

240  Wh

Garantie

2 jaar

3 jaar

5 jaar

2 jaar

2 jaar

Laad cycli

500

600

1000

500

500

Revisie
(cellen vervangen)

Niet rendabel

Ja

Ja

Niet rendabel

Niet rendabel

History uitleesbaar

Nee

Nee

Ja

Nee

Nee

Voltage

36V

36V

36V

36V

36V

Gewicht

3,2 kg

3,2 – 3,6 kg

3,2 – 3,6 kg

..

..

Afmeting (LxBxH)

370 x 160 x 50 mm

370 x 160 x 50 mm

370 x 160 x 50 mm

..

..

Kleur

Zilver en zwart

Zilver en zwart

Zilver en zwart

Zwart

Zilver

Achterlicht

Geïntegreerd
achterlicht
met 2 stuks AA
penlight baterijen

Geïntegreerd LED
achterlicht
Aan/uit via display.
Stroom uit accu.

Geïntegreerd LED
achterlicht
Aan/uit via display.
Stroom uit accu.

Geen achterlicht

Geen achterlicht


Algemeen informatie E-bike accu

De eerste E-bikes waren uitgerust met de goedkope zware loodaccu (auto accu). Daarna volgden de oplaadbare Nikkel-Cadmium (NiCd) en Nikkel-metaalhydride (NiMh) batterijen. De huidige nieuwe elektrisch fietsen worden geleverd met een Li-ion accu.

Verschil tussen accu’s

De bidon en frame accu wordt bevestigd op de framebuis.
De bagagedrager accu wordt in het (bijbehorende) bagagerek geschoven.

De bagagedrager accu’s hebben we in 2 designs. Het 1201 design (comfort pakket) en de Veldia accu (Luxe en Excellent pakket). De Veldia accu heeft volgende voordelen:
– Ruimte om 60 cellen te plaatsen (1201 design = max 50 cellen). Waardoor een capaciteit tot 20 ah (720Wh) mogelijk is
– Betere temperatuur beheersing waardoor de levensduur verlengt wordt en de veiligheid toeneemt.
– Modulaire ombouw, waardoor Refurbishen eenvoudiger en goedkoper is
– Mooi, plat design met ingebouwde achterlicht (aan-uit via display)
– Betere gewichtsverdeling en licht van gewicht

Het verschil tussen het Luxe (EL accu) en Excellent (LL accu) pakket is de BMS (Batterij Management System) in de accu.
De BMS in de LongLife accu heeft een zeer geavanceerde oplaadtechniek. Standaard wordt de accu geladen op 85%. Als consument heeft u de keuze om te 100% te laden. Wanneer een accu altijd op 85% geladen wordt, dan wordt de levensduur van de accu met factor 3 tot 4 verlengt.

Temperatuur

De gebruiks- en bewaartemperatuur van een Li-ion accu ligt tussen -20 en +60 ˚C. In ons Nederlandse klimaat hoeft U zich over de temperatuur dus geen zorgen te maken. Indien de accu langere tijd niet wordt gebruikt, kan de levensduur worden verlengd door de accu tussen 0 en 10 graden te bewaren.

Het opladen van de accu mag nooit onder de 0 graden. En opladen boven 30 graden wordt niet aanbevolen. De BMS in de LL accu zorgt ervoor da het laden niet verkeerd kan gaan. Onder 0 graden zal de accu niet geladen worden en bij hoge temperaturen neemt het vermogen af en gaat het laden langzamer. Dit is ter bescherming van de accu. Bij alle andere accu’s kun je de cellen beschadigen door onder 0 graden (en hoge temperaturen) te laden.

Leeg rijden of niet?

De Li-ion batterij heeft (in tegentelling tot NiCd en NiMh) geen last van het memory effect. Het is daarom niet nodig om de batterij steeds leeg te rijden. Het oplaadproces vormt de zwaarste belasting (slijtage) voor de accu. Als de fiets voor korte stukken gebruikt wordt is het daarom voor de levensduur voordeliger, niet iedere keer vol te laden. Doe dit alleen als een langere rit gepland staat.

Oplaadduur

Met een 2 Ampère lader duurt het laden van een 11 Ah accu een kleine 6 uur. Als de accu aan de lader ligt, geeft een rode LED aan dat de accu geladen wordt. Als de LED groen is geworden moet de accu van de lader afgekoppeld worden. Langdurig door laden verkort de levensduur. Behalve bij de LL accu, deze mag je altijd aan de lader laten zitten, de geavanceerde BMS heeft een slim balanceer proces, waardoor doorladen geen extra slijtage veroorzaakt.

Actieradius accu

De afstand die met een volle accu afgelegd kan worden wordt ook wel de actieradius genoemd. De actieradius is in eerste instantie afhankelijk van de accu capaciteit, maar de rij omstandigheden zoals stand trapondersteuning, windkracht, wegdek en gewicht spelen ook een belangrijke rol. Met een accu van 10 Ah kunt u ongeveer 70 km afleggen.

De levensduur van de accu

De belangrijkste slijtagefactor van de E-bike accu is het oplaad proces. In de regel wordt aangegeven dat de Li-ion ca 600 maal opgeladen kan worden. Er zijn echter diverse redenen te noemen die tot een accuprobleem kunnen leiden:

  • Mechanische storing
  • Onbalans
  • Veroudering

Mechanische storing
In de accu zitten ca 50 cellen die aan elkaar gelast of gesoldeerd zitten. Verder zit in de accu een BMS, zekering en aan/uit-schakelaar. Het komt niet vaak voor, maar al deze onderdelen kunnen voor een storing zorgen door bijv. en las breuk. In de regel is een dergelijke storing geen einde levensduur, maar kan door ons gerepareerd worden.

Onbalans
De BMS bewaakt de spanning van de afzonderlijke cellen. Als bij het ontladen één van de cellen de minimale waarde (tussen 30 en 31 volt) heeft bereikt schakelt de BMS de accu af. Als door onbalans een cel veel sneller leeg is dan de anderen, schakelt de accu veel te vroeg af, de capaciteit is dan opeens veel lager. Op het eind van iedere oplaadbeurt vindt een geringe mate van balancering plaats. Soms is de balancering niet voldoende en kan de accu uit balans raken. Wij kunnen in sommige gevallen (geleidelijke verslechtering) de accu opnieuw balanceren, en daarmee de levensduur aanzienlijk verlengen. Als de onbalans is ontstaan door dat een cel defect is geraakt helpt balanceren niet meer.

Veroudering
Aan veroudering (afname in capaciteit) is niet te ontkomen. Ook als een accu weinig gebruikt wordt zal deze verouderen. Het opladen is echter de zwaarste belasting. Omdat bij bijna alle E-bike accu het oplaadproces steeds tot 100% wordt uitgevoerd (nodig voor balancering), is na ca 600 oplaad beurten de capaciteit gedaald tot onder 60%, de accu is dan aan zijn einde.

Veldia heeft een nieuwe BMS ontwikkeld met een geavanceerde balanceer techniek. In de auto industrie wordt deze oplaadtechniek ook gebuikt door onder andere Tesla. Bij de nieuwe techniek wordt de accu gebalanceerd op 85%. In plaats van opladen tot de laatste cell 100%, wordt er geladen tot de eerste cell 85% is. Daarna wordt deze cell ontladen tot de capaciteit van de laagste cell. Dit proces herhaalt zich tot alle 85% zijn. Daardoor wordt er nooit een cell overbelast en gaat een accu veel langer mee.
Daarnaast wordt de Veldia LongLife standaard tot 85% geladen (ipv 100%), hierdoor wordt de levensduur met factor 3 a 4 verlengt. Indien men toch een lange tocht wilt maken, heeft deze accu wel de mogelijkheid om tot 100% te laden.