compact motor

Bij een direct drive motor is het anker van de motor tevens  de as van de naaf. De motor (het huis met daaraan de spaken) draait hier omheen. Een eenvoudiger motorsysteem is niet te bedenken. Er zijn verder geen draaiende onderdelen. Een direct motor weegt 4 tot 6 kg en de diameter is iets meer dan 200 mm.

De direct motor wordt ook gebruikt voor zwaardere belastingen zoals op een bakfiets. T.o.v. de gear motor heeft de direct motor een beter aanloopkoppel en is robuuster, omdat de motor geen overbrenging heeft en zwaarder gebouwd is.

 

Bij een “gear” of “compact” motor is in de naaf een kleinere motor ondergebracht dan bij de direct motor het geval is. Om toch voldoende koppel te kunnen leveren draait de motor op een hoger toerental. Door een overbreng-reductie in de vorm van een ingebouwd “planetair tandwielstelsel” (zit ook in een gesloten versnellingsnaaf) wordt het teorental verlaagd. Verder zit in de gear-motor een vrijloop waardoor bij uitgeschakelde ondersteuning de motor niet meedraait (geen extra rolweerstand). Het voordeel van de “gear-motor” is de compacte vorm en het lagere gewicht van 2,5 tot 3 kg

 

Er zijn motoren voor zowel voorwiel (breedte 100 mm) als achterwiel (breedte 135 mm) montage. Meestal wordt de voorkeur gegeven aan voorwiel montage vanwege een betere gewichtsverdeling. Ook is montage in het voorwiel makkelijker vanwege de versnelling in het achterwiel.